КЛУБ "СФФ ЗА УЧАЩИ"
Акредитиран от

МЕТРОПОЛИС / METROPOLIS

Германия, 1927, 154 мин
черно-бял
alt
alt alt alt alt alt alt alt alt alt alt alt alt alt alt

Оценете филма: Гласувай

Текущ рейтинг на филма: 8.75



Режисьор - Фриц Ланг
Сценарий - Теа фон Харбоу и Фриц Ланг
Оператори - Карл Фройнд, Гюнтер Ритау и Валтер Рутман
Художници на продукция - Ото Хунте, Ерих Кетелхут и Карл Волбрехт
Музика - Готфрид Хуперц
В ролите - Алфред Абел, Густав Фрьолих, Бригите Хелм, Рудолф Клайн-Роге, Фриц Расп, Теодор Лоос
Продуцент - Ерих Помер

Продукция - UFA
Световен разпространител - Kino International

Началните кадри на реставрираното копие на Метрополис са толкова ясни, че можете да получите шок. Този незаслужено пренебрегван шедьовър е показван до момента на изтъркани копия и без сцените, които сега се оказват от изключителна важност за цялостното му възприемане. Благодарение на 16 мм копие, открито през 2008 г. в Буенос Айрес, сега пред очите ни е целият филм, който Фриц Ланг е заснел през 1927 г. По думите на експерта Дейвид Бордуел Метрополис е „едно от великите свещени чудовища на киното”.

Ланг ни разказва историята на внушителния град на бъдещето Метрополис. Над земята се издигат небостъргачи, увиснали във въздуха магистрали, олимпийски стадион, градини за отмора. Под земята е работническият град, където часовниците са така настроени, че да може работният ден да е по-дълъг. Там работниците живеят в мизерни квартири и обслужват без прекъсване различните машини. Това противопоставяне на плутокрацията и работническата класа сигурно е било особено въздействащо по времето, когато във фабриките е навлязла поточната линия, а Маркс е насърчавал класовата борба. 

Новите кадри, които са добавени към оригиналната версия, са около 30 минути. За Метрополис са построени огромни декори, ангажирани са хиляди статисти, използвани са забележителни за времето си специални ефекти, за да се пресъздадат по-добре двата свята. Филмът на Ланг е най-високият връх на немския експресионизъм с комбинацията си от стилизирани декори, нестандартни позиции на камерата, смели сенки и натрапливо изкуствени театрални трикове. Продукцията е могла да засенчи дори маниакалното желание за контрол на Стенли Кубрик. Според книгата на Патрик МакДжилиган „Фриц Ланг: Природата на звяра” статистите са били принуждавани да се впускат в жестоки сцени на ръкопашен бой, да стоят с часове в студена вода и в общи линии са били третирани по-скоро като реквизит, отколкото като човешки същества. Главната героиня е трябвало да скача отвисоко и е горена на клада, за която Ланг е използвал истински пламъци. Иронията е, че режисьорският подход на Ланг не се различава много от този на злодея във филма му.

Подобно и на други велики филми, Метрополис създава толкова поразителни герои в оригинално място и време, че те са се превърнали в неизменна част от образите, с които си представяме света. Снимачният процес на филма продължава почти година, а Ланг се движи напред с маниакалност и често с грубост към колегите си, като един луд перфекционист. Резултатът е един от онези филми, без които на много други по-нови не бихме могли да се насладим напълно.  

Роджър Ебърт

 

Прожекцията е в съпровод на роял на талантливия немски джаз-музикант и композитор Маркус Хорн с написана специално по повода негова авторска музика.


Фриц Ланг

Фриц Ланг е роден през 1890 г. във Виена. След гимназията за кратко учи в Техническото училище във Виена, а после започва да взима уроци по рисуване. На 15 януари 1915 г. се записва доброволец в армията, за да участва в Първата световна война. През юни 1916 е сериозно ранен и докато се възстановява от раните си, започва да пише филмови сценарии. В началото на 1918 г. е изпратен у дома, дълбоко разтърсен от военните си преживявания. За кратко играе на театралната сцена във Виена, а после приема работа като сценарист в компанията на Ерих Помер в Берлин – “Decla”. През 1920 г. започва връзката му с актрисата и сценаристка Теа фон Харбоу, която написва сценариите за най-известните му филми Д-р Мабузе, играчът, Нибелунгите, Метрополис и М. Двамата се женят през 1922 и се развеждат през 1933 г. Именно тогава Ланг бяга в Париж, а след това и в САЩ, защото отказва предложението на нацистите да оглави държавната киностудия. През следващите 20 години Ланг режисира множество американски филми. В края на 50-те години се завръща в Германия, където заснема последните си три филма, но те нямат особен успех. 

ИЗБРАНА ФИЛМОГРАФИЯ

1919 Die Spinnen 1 (The Spiders 1)
1920 Die Spinnen 2 (The Spiders 2)
1921 Уморената смърт (Der müde Tod)
1922 Д-р Мабузе, играчът (Dr. Mabuse der Spieler) 
1924 Нибелунгите (Die Nibelungen)
1926 Метрополис (Metropolis)
1931 М/Убиец сред нас (М)
1933 Наследството на Д-р Мабузе (Das Testament des Dr. Mabuse)
1936 Ярост (Fury)
1944 The Woman in the Window
1953 Голямата жега (The Big Heat)
1960 Хилядата очи на доктор Мабузе (Die Tausend Augen Des Dr. Mabuse) 

Програма


19.03.2012

Люмиер - 20:00;

Добави коментар в Facebook


НОВИНИ
Дом на киното@31.08.12, 14:08: Анастас Пунев журира във Венеция
СФФУ@31.08.12, 13:08: Анастас Пунев журира във Венеция
Дом на киното@31.08.12, 01:08: "Рок завинаги" с Том Круз и последна възможност за филмите на Кончаловски
Дом на киното@24.08.12, 01:08: Ретроспективата на Кончаловски и прожекциите от "Късо съединение" продължават
Дом на киното@22.08.12, 17:08: "Сибириада" в две части в Дома на киното
СФФУ@17.08.12, 11:08: Курс КУЛТУРА НА РЕЧТА в Дома на киното
СФФ@17.08.12, 11:08: Курс КУЛТУРА НА РЕЧТА в Дома на киното
Дом на киното@17.08.12, 09:08: "Късо съединение" и ретроспектива на Андрей Кончаловски
Дом на киното@17.08.12, 01:08: Курс КУЛТУРА НА РЕЧТА в Дома на киното
Дом на киното@15.08.12, 01:08: Андрей Кончаловски на 75 и с ретроспектива в Дома на киното

 
 
   
   
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.
риза
Recording Studio Sydney