Кинопочитателите на София Филм Фест разполагат с още една седмица допълнителна фестивална програма в Cinema City, където могат да гледат 7 заглавия от фестивалната програма.
Раздяла получи „Оскар” и „Златен глобус” за чуждоезичен филм и „Златна мечка” от Берлин 2011. Продукцията беше отличена и с наградата на Екуменическото жури, „Сребърна мечка” за най-добър актьор (Шахаб Хосейни и Пейман Моади) и „Сребърна мечка” за най-добра актриса (Лейла Хатами и Сарех Баят). Заслужените фестивални овации за „Раздяла” са признание за таланта на 39-годишния режисьор Асгар Фархади. Филмът е завладяващ и проникновен разказ за съвременно иранско семейство от средната класа и за неизбежните проблемите, които съпътстват всяка връзка. Движен от проницателно разбиране за класовите, религиозните и половите различия, сценарият на Фархади задава въпроси за значимостта на истината и етиката и изследва културните, социалните и юридическите проблеми в днешен Иран. Прожекциите на иранския фестивален хит са предвидени за 24 и 28 март.
Имало едно време в Анадола е най-новата творба на един от най-адмирираните турски режисьори Нури Билге Джейлан, получил признанието на киноспециалисти и публика с всичките си филми до момента. Нури Билге Джейлан беше специален гост на 16-ия София филм Фест, представи лично Имало едно време в Анадола, получил Голямата награда на журито (Grand Prix) на 64-ия филмов фестивал в Кан (поделена с братя Дарден и техния филм Момчето с колелото), а режисьорът беше удостоен с Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното. Най-новият му филм, който зрителите в Cinema City ще имат възможност да видят на 25 и 28 март, представя живота в едно малко градче. Той прилича на път през степта – усещането, че „нещо ново и различно” ще се покаже зад следващия хълм се дави в непоколебимо подобните, заострени, изчезващи или монотонно влачещи се друмища... Според Дан Файнару („Screen International”) филмът е забележителен, не само що се отнася до образите, но и защото представлява дълбок и всепроникващ портрет на турското мултикултурно общество. Имало едно време в Анадола се разпространява от Арт Фест.
На 16-ото издание на София Филм Фест публиката имаше възможност да види първа част на киноверсията на 14-серийния сръбски филм Дъжд над Балканите, представена лично от Любиша Самарджич. Бестселърът на Гордана Куич, по който е създадена телевизионната екранизация, е преиздаден няколко пъти, но за пръв път се пренася на екрана четвърт век след публикуването му. Романтичната драма проследява живота на семейство сефарадски евреи от Сараево в смутните години между двете световни войни. Рики, Бланка, Бука, Нина и Клара са петте дъщери на семейство Шалом, чиито образи са вдъхновени от майката на писателката и нейните сестри. Дъжд на Балканите е документ за един свят, който вече не съществува - светът на сефарадските евреи, почти изтрит от картата на Сараево по време на Холокоста, но герои на тази история са също сърби, мюсюлмани и католици. Филмът на Любиша Самарджич ще се срещне отново с публиката на специалните прожекции в Cinema City на 23 и 26 март.
Силна и завладяваща е новата кинотворба на финландския режисьор Аки Каурисмаки Хавър, отличена с наградата на критиката и номинация за „Златна палма” в Кан 2011. Филмът разказва историята на бившия писател и известен бохем Марсел Маркс, оттеглил се в доброволно изгнаничество в крайбрежния френски град Хавър. Там той се сближава с местните хора като честен, но не и проспериращ ваксаджия. Погребал мечтите си за литературен пробив, Марсел живее щастливо в триъгълника, който образуват любимият му бар, работата и съпругата му Арлети. Неочаквано съдбата му изпраща малолетен бежанец емигрант от Африка, а тежка болест приковава Арлети на легло. Както споделя един от най-авторитетните критици в света на киното, Роджър Ебърт, „да се опише филм на Аки Каурисмаки като оптимистичен и весел е невъзможно, но въпреки че не е комедия, Хавър е много по-нежен и изпълнен с надежда в сравнение с останалите му брилянтни творби”. Специална прожекция е предвидена в Cinema City на 27 март; филмът се разпространява от Арт Фест и ще продължи своите срещи с публиката през април.
В новия си филм авторът на Карго 200, За уродите и хората, Война и Брат ни пренася в света на Русия от края на ХХ век. Огнярят е криминална драма в духа на киното пост Тарантино, концентрирана върху зловещите аспекти на човешката жестокост. Филмът фокусира вниманието върху живота на ветеран от войната в Афганистан, герой на Съветския Съюз, който се препитава като обикновен огняр с прякор Якут. В неговия образ се превъплъщава един от любимите актьори на Балабанов Михаил Скрябин, за когото това е и последна роля в киното. Неговият герой е сред най-самобитните в цялото творчество на Алексей Балабанов, което изобилства от нестандартни типажи. Огнярят е якут, съхранил и в своето „чистилище” (така героят нарича своята кочегарка/пещ) традициите на своя народ и даже характерния акцент в говора на народа саха. Край огъня на пещта той пише трогателен разказ в народен стил, посветен на жестокостта и коварството на руските хора. Огнярят е удостоен с наградата „Бял слон” за най-добър филм, режисьор, художник и музика в Русия за 2010 г. Творбата получи „Златна лилия” за най-добър филм на фестивала във Висбаден. Според журито, връчило приза, „филмът представя безкомпромисен портрет на съвременна Русия“. Кинотворбата е естествено продължение на идеите и стилистиката на останалите филми на режисьора, сценариста и продуцента Алексей Балабанов, и ще може да бъде видян от изкушените зрители в Cinema City на 26 март, а през април – и в Дома на киното, разпространява Арт Фест.
Каталин Митулеску, носител на „Златна палма” в Кан 2004 за късометражния си филм Трафик, шеф на продуцентската компания „Strada Films”, съпродуцент и сценарист на Ако искам да свиря, аз свиря, представи лично у нас най-новия си филм Любовникът, на когото той е сценарист и режисьор. Киноразказът се върти около чаровен съблазнител на млади жени в западналия румънски черноморски курорт Констанца. Филмът заслужава аплодисменти за това, че се занимава с щекотливия проблем за секс трафика, така актуален в Румъния. „Любовникът” разказва за една лична трагедия и за любовта като призма, през която може да се погледне и осмисли търговията със секс. Филмът се разпространява от Арт Фест, а в специалната допълнителна фестивална седмица в Cinema City планираната прожекция е на 29 март.
За всички, които горят от желание да се срещнат отново с шедьовъра на Вим Вендерс ПИНА, посветен на Пина Бауш, първият пълнометражен документален арт-филм, заснет във формат 3D е планиран с пет специални прожекции в Cinema City между 23 и 29 март. „Двуизмерното кино не би могло да предаде нито емоциите, нито естетиката в работата на Пина Бауш – споделя Вендерс. – Когато я гледах за пръв път преди 25 години, бях завладян и дълбоко развълнуван от танците ú. Започнах да разбирам човешкото движение, жестове и чувства по съвсем нов начин. Работих с Пина Бауш и танцьорите ú в тясно сътрудничество, за да мога да покажа на екрана именно тази магия. Форматът 3D ни дава възможност да поставим зрителите върху сцената, в центъра на събитията”. Не пропускайте срещите с Пина и избрани акценти от програмата на 16-ия София Филм Фест в допълнителната фестивална седмица в Cinema City – София!
Румънският "Everybody in Our Family" получи Сърцето на Сараево. Късометражният "Парафиновият принц" на Павел Г. Веснаков се сдоби с Почетен диплом на журито
През март Тихомир Рачев спечели Филмовото предизвикатество в рамките на 16-ия София Филм Фест в секцията видеоклип като режисьор на клипа на песента "Billy the Fish" на Leepra Deluxe заедно с оператора Павлин Даскалов. Наградата на Тихомир беше да участва като жури на секцията Румънски късометражни филми на фестивала в Клуж пред юни.
За поредна година Домът на киното е избран от Европа Синемас да участва в селекцията на Младежкото жури на един от най-авторитетните фестивали в света – Венецианския. Кандидатствайте за журито до 28 май!
Интервю със Себастиан Лаутнeр - германския продуцент на филма на Борис Десподов и Андрей Паунов „Три сестри и Андрей” и на новия им проект „Мексикански експрес”, който тази година спечели Оскар за визуални ефекти за филма „Изобретението на Хюго” на Мартин Скорсезе
Пълнометражният документален филм на Илиян Метев,
представен преди месец на закрита прожекция на
9-ото издание на София Мийтингс,
е сред 7-те селектирани конкурсни филма
На 9 април в Дома на киното младите зрители наградиха Йордан Тодоров за филма му "Татко снима мръсни филми" и отличиха "Поколение П" и "Бъдещето е завинаги"
Тази година на София Филм Фест 2012 Агитпроп има две премиери за България – на документалните филми "Момчето, което беше цар" на Андрей Паунов и "Татко снима мръсни филми" на Йордан Тодоров.
Може би е напълно логично да получиш награда за цялостен принос в световното киноизкуство след четвъртия си игрален филм, ако за дебюта си си спечелил „Оскар”. Но Наградата на София не означава, че искаме да спрете да снимате, г-н Танович!
Ена Дозо от МФФ Сараево, Мира Сталева от София Филм Фест, Андрей Агудару от Romanian Film Promotion, Кристиан Хордила от МФФ в Клуж и Тилман Шийл от Reelpоrt, представиха проекта „Операция Кино” (ОК) на София Мийтингс
Джейми Кинг e сновател на VODO – онлайн медия за споделяне на свободно независимо киносъдържание, музика и книги между творци от цял свят и крайния потребител
Писателят Димитър Динев от години живее и работи в Австрия. Той беше специален гост на 16-ия София Филм Фест във връзка с филма "Испания", на който е съсценарист заедно с дебютантката в игралното кино - режисьорката Аня Саломоновиц. Предлагаме ви извадки от поредната фестивална пресконференция, която се превърна в непринуден разговор между Динев и водещата Антония Ковачева и послеслова на четири очи и две люлки пред фестивалния прес център Матти'Д.
Той не прави филми, защото е обсебен от индустрията или от мимолетната слава и успех. Той ги прави, защото има истории за разказване, а той е добър в това. Последният му игрален филм е „Rez Bomb”, разположен на Pine Ridge Indian Rez, а също и като последствие на игралния филм направи документален посветен на племето там. Политически и религиозни възгледи: да бъдеш човечен
Председателят на Международното жури Дейвид Макензи е един от режисьорите, чиято творческа кариера публиката на СФФ е имала възможност да следи с интерес от самото й начало. Новият му филм „Перфектно чувство” беше безспорно едно от събитията на 16-ото издание на фестивала, а за следващото или по-следващото издание на СФФ фестивалните организатори и самият Макензи планират цялостна ретроспектива на филмите му.
Четири месеца преди планираната историческа прожекция в рамките на летните Олимпийски игри в Лондон, британският режисьор Хю Хъдсън представи култовия си филм от 81-а „Огнените колесници” (носител на 4 „Оскара” за 82г.) на Олимпийската гала на 16-ия СФФ. На специална церемония в Зала 1 на НДК Хю Хъдсън получи Наградата на София, връчена му лично от олимпийската шампионка Мария Гроздева. Ето какво ни припомня режисьорът за същината на спорта – в едни години, в които все повече и повече сме склонни да се отдалечаваме от тази същина...
Мира Сталева учи теология, после психология, като по време на следването си се включва към екипа на София филм фест. След кратки странствания по света се завръща отново към София филм фест и се заема с гостите на фестивала. По настоящем е артистичен директор на „София Мийтингс”, където от 9 години насам професионалисти в областта на киноиндустрията намират пазар за филмите си в рамките на София Филм Фест.
Филмът „Шанс”, с който Саймън Дейвидсън участва в Международния конкурс на СФФ, е мрачна история за младежи, които се чувстват отегчени от ежедневието и си намират нелегални забавления. Понякога тези забавления водят до пристрастяване, понякога до задлъжняване, а понякога дори до смърт. Съзнателно избягвайки от чистото документиране на комарджийската субклутура във Ванкувър, режисьорът все пак стъпва на сериозни проучвания в тази област, която все още не е достатъчно добре изследвана в сравнение, примерно, с пънк-културата, хип-хоп културата или нарко-културата в Северна Америка.
Роденият през 1949 г. в Москва Александър Миндадзе е смятан за един от най-добрите съвременни руски сценаристи и режисьори. От 1975 г. насам са заснети над 20 негови сценария. В продължение на няколко десетилетия Миндадзе работи с режисьора Вадим Абрашитов. Двамата печелят „Сребърна мечка” през 1995 г. за «Пиеса для пасажира». През 2007 г. дебютният му игрален филм като режисьор «Отрыв» има премиера във Венеция. Филмът печели две награди, включително приза на руската критика за най-добър дебют.
Днес от 17.00 часа в зала Мати’Д ще бъде представена премиерата на книгата „Еволюция на екранното изображение”, второ и допълнено издание на кинокритикът и дългогодишен преподавател проф. Божидар Манов. Това бе повод да го потърсим за разговор, в който да разкаже за работата си върху книгата, както и да сподели своята визия за тенденциите в съвременното киноизображение.
Румънският режисьор Габриел Ахим е създал наистина забележителен филм, в който я има цялата епоха на късния соц – от тъпите и политическите вицове, през записването на футболни мачове на домашно видео, до абсурда на човешките отношения в една средно голяма фабрика. Филмът „Сънят на Адалберт”, който е част от Международния конкурс на СФФ, е едновременно социологическо изследване на близкото минало, черна комедия за безопасността на труда и сериозен размисъл за детайлите и механизмите в едно стигнало до абсурда на съществуването общество. А също така и експеримент – не само на техническо и не само на емоционално ниво. Защото според режисьора двете са неразривно свързани.
По този начин Йордан Тодоров, режисьорът на „Татко снима мръсни филми”, и неговият екип наричат Стивън С. Апостолоф – култова личност в американското Б-кино от 60-те и 70-те годни на ХХ век, българин, роден в Бургас през 1928г. и избягал по политически причини още в началото на комунизма. Филмът на Йордан Тодоров за Стивън Апостолоф е едно от откриващите заглавия за Документалния конкурс на фестивала. Като паралелна програма продуцентите от „Агитпроп” са подготвили и серия американски Б-класики, които да ни въведат в атмосферата на паралелното холивудско кино от 60-те и 70-те година на миналия век.
Един от най-обичаните кино творци на Балканите – и като актьор, и като режисьор – Любиша Самарджич за пореден път беше сред важните гости на СФФ. Поводът този път бе участието „Дъжд на Балканите” в секцията „Специални прожекции” на фестивала. Медийният интерес към неговата особа и към неговото творчество, разбира се, беше изключително голям. Ето какво разказа г-н Самарджич на нашите читатели в кратките 15 минути, в които имахме наистина огромното удоволствие да се срещнем с него.
След осемчасова репетиция в театъра Ованес Торосян ни разказа за работата си в един много истински филм, за актьорската професия и колко е важно да не бъдеш сериозен.
Каква иска да стане като порасне Анжела Недялкова, която въпреки главната си роля, в най новия българския филм „Аве” иска да прави изкуство, а не звезден имидж.
На 10 март от 15.30 часа в Дома на киното, в рамките 16-ия София Филм Фест беше премиерата на документалния филм на Георги Тошев „Кустурица. Балкански хулиган“. Филмът е вдъхновен от автобиографичната книга „Смъртта е непотвърден слух“ (издателство „Колибри”) на режисьор Емир Кустурица. Във филма се разказват в допълнение много подробности за това какво се случва с Кустурица днес и сега, oтвъд успеха, парите, зависимостите и суетата. Непосредствено след прожекцията беше и премиерата на книгата. За подбудите да направи този филм разговаряме с неговия автор Георги Тошев.
За Нури Билге Джейлан човешкото лице е най-хубавият пейзаж на света, сподели го за десетте минути, в които траеше интервюто. И още за разходката из искърското дефиле, за сина си и дългите снимачни периоди в неговите филми.
Новият филм на израелския режисьор Еран Колирин „Размяната” е филм за неразбирането, което произтича от вглеждането в дребните и ежедневни неща. Филм за нашата отчужденост от хората и от света около нас, но и от самите себе си. На представянето на филма в Дома на киното Еран се пошегува, провокиран от наш въпрос, че докато световно известният му шедьовър „Посещението на оркестъра” е по-кишонски тип филм, то „Размяната” е по-кафкиански. В крайна сметка обаче, двата филма съвсем не са толкова различни един от друг, колкото изглежда на пръв поглед…
Една от знаковите награди за съвременно тематично европейско кино, наградата LUX на Европейския парламент вече има своята история и на София Филм Фест. За тазгодишното представяне на LUX в рамките на фестивала, програмирано ден преди официалното откриване, разказва Виолета Симеонова Станичич, ръководител на Информационното бюро на Европейския парламент в България.
„Аве” на Константин Божанов откри София Филм Фест и международния конкурс на фестивала и е вече на българския екран,
а сред заглавията, които публиката ще види, са още
„Вяра, любов и уиски” на Кристина Николова,
„Кецове” на Иван Владимиров и Валери Йорданов,
„Миграцията на паламуда” на Людмил Тодоров,
„Операция „Шменти капели” на Иван Митов и Влади Карамфилов-Въргала,
„Островът” на Камен Калев, „Цахес” на Анри Кулев,
„Корави старчета” на Пламен Масларов и Ивайло Пенчев,
“Love.net” на Илиян Джевелеков, „Чужденецът” на Ники Илиев,
„Още нещо за любовта” на Магдалена Ралчева,
„Корпус за бързо реагиране” на Станислав Дончев
„Аве“ на Константин Божанов и „Вяра, любов и уиски“
на Кристина Николова са сред претендентите за
Голямата награда в Международния конкурс на
16-ия София Филм Фест
За първи път в рамките на София Филм Фест ще бъде показана избрана програма от документални филми от Международния филмов фестивал „Милениум” - Брюксел
Представянето на филма „Снеговете на Килиманджаро”, носител на Наградата Lux за 2011 година на 8 март в Дома на киното, е Галата на Европейския парламент в програмата на 16-ия София Филм Фест
За първи път жури ще оценява филмите от Балканския конкурс на СФФ. За първи път жури ще оценява филмите от Балканския конкурс на СФФ. Американският продуцент Джим Старк, молдовската режисьорка Ана-Фелиция Скутелнику и австрийският експерт Петер Заврел ще избират победителя от полуострова
Четирима режисьори, от които двама носители на Оскар, ще получат наградата на София на Столичната община. Нури Билге Джелайн, Георги Стоянов, Данис Танович и Хю Хъдсън ще приемат лично престижната награда в Зала 1 на НДК за приноса си в киноизкуството
Катя Рийман, Еран Колирин, Ангелина Никонова, Александър Миндадзе, Зигфрид, Файт Хелмер и Майкъл ди Джакомо ще бъдат сред специалните гости на СФФ 2012
Три филма пристигат за 16-ия София Филм Фест непосредствено след участие на Берлинале’12. Това са "Парад" (реж. Сърджан Драгоевич), "Испания" (реж. Аня Соломоновиц) и "Анонимен" (реж. Роланд Емерих)
Отличеният със „Златна мечка” в Берлин 2011, Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм и две номинации за Оскар
„Раздяла” на Асгар Фархади, номинираният за „Златна палма” в Кан 2011 „Хавър” на Аки Каурисмаки и документалният портрет
„Стоичков” на Борислав Колев ще закрият международната програма на фестивала на 18 март
Джералдин Чаплин, Пиер Ришар и Даниел Брюл получиха покана за Галата на звездите на 16-ия София Филм Фест
Те, заедно с Джейн Фонда, Клод Риш и Ги Бедо блестят в комедията на Стефан Роблен „А защо да не живеем заедно“, стартирала като проект от София Мийтингс през 2008
СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ, без съмнение най-мащабното международно филмово събитие в България, ще има удоволствието да събере своите зрители за 16-и път през месец март. Един от значимите кинофоруми в Югоизточна Европа, включен в класацията на 50-те топ фестивала (според сп. „Варайъти”), се превърна в традиционно и очаквано с нетърпение филмово изживяване, което следи актуалните тенденции в световното и българското кино и неизменно се стреми да запознае публиката с нашумели имена от многоликия свят на филмовото изкуство.
София Филм Фест 2012 ще представи едни от най-важните имена и филми от румънската нова вълна. Фокус Румъния е посветен на десетте години шеметен възход на киното, което удиви световните фестивали и върна зрителите към авторския филмов език.
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.